به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح جهرم»، بر اساس اعلام واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم، در روزهای گذشته حدود ۱۰ بیمار مبتلا به هپاتیت A در مراکز درمانی شهرستان شناسایی شدهاند. این ویروس مقاومت بالایی در محیط دارد و میتواند تا مدتها در آب و خاک باقی بماند. راه اصلی انتقال این بیماری نیز مسیر دهانی-مدفوعی است؛ به این معنا که مصرف آب یا غذای آلوده و تماس با دستهای آلوده، اصلیترین عامل ابتلا به شمار میرود.
از آنجا که کودکان اغلب بدون علامت به این بیماری مبتلا میشوند، حضور آنها در محیطهای پرجمعیت و تجمعی که در آنها سرویسهای بهداشتی به صورت مشترک استفاده میشود و سطح بهداشت فردی پایین است، خطر چرخش این ویروس را به شدت بالا میبرد.
یکی دیگر از راههای مهم انتقال در بزرگسالان، استفاده از وسایل مشترک است؛ به طوری که بررسی موارد اخیر نشان میدهد استفاده مشترک از ظروف غذا و بهویژه مصرف قلیان مشترک، نقش پررنگی در انتقال سریع این ویروس از فرد بیمار به افراد سالم خانواده داشته است.
علائم اولیه معمولاً شبیه به یک بیماری گوارشی است که با دلدرد، دلپیچه، تب، اسهال، خستگی و بیاشتهایی آغاز میشود. پس از گذشت چند روز، علائم اصلی به شکل زردی (یرقان) در پوست و چشمها و تغییر رنگ ادرار خود را نشان میدهد. نکته خطرناک این است که بیمار از دو هفته قبل از بروز علائم اولیه تا یک هفته پس از بروز زردی ناقل بیماری است و میتواند دیگران را آلوده کند.
جهرم
بیماری
در این راستا، مهمترین و قطعیترین راه پیشگیری از هپاتیت A، شستوشوی مرتب و اصولی دستها با آب و صابون بهویژه پس از استفاده از سرویس بهداشتی، پرهیز از مصرف غذاهای خام یا نیمهپز، استفاده از آب آشامیدنی سالم و خودداری از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی و ظروف غذا است.
آغاز گردهافشانی ۷۰۰ هکتار انجیرستان دیم جهرم








دیدگاهتان را بنویسید